Friday 5 May 2017

JENIS-JENIS KATEGORI MINYAK WANGI

JENIS-JENIS MINYAK WANGI

1. Parfume  Mengandungi minyak yang tinggi kepeketannya sehingga 20% hingga 50%. Bau ini lebih tahan lama bau wangiannya. Harga sangat mahal.

Jarang orang pakai perfume macam ni sebab bau kuat sangat dan boleh buat orang pening.


2. Eau De Parfum (EDP) Peratusan kandungan minyak wangi antara 10-15%. Jenis wangian ini sangat popular sebab lebih murah dan berbaloi kalau nak beli.  Bau wangian ini boleh tahan lama juga jika dipakai antara 8 jam dan ke atas.

Boleh dipakai di kawasan badan yang paling hangat yang ada denyutan nadi iaitu di pergelangan tangan, di kawasan tepi leher, di dada, dan di lipatan siku. Bukan minyak arab sahaja yang boleh pakai kat leher dan tangan sahaja tpi perfume barat pun elok dilakukan pakai macam tu.

Ada sesetengah orang letak perfume kat belakang telinga. Boleh tapi ni style macam nak menggoda orang pula sebab baunya area situ lagi menyengat.


3. Eau De Toilette (EDT) kandungan minyak wangi yang skit antara 3-8%. Bau wangian yang tak tahan lama antara 3-4 jam. Harga lagi murah dan sangat mampu milik. Perfume ini selalu ada di kalangan lelaki. Kebiasaan lelaki tak suka perfume yang pekat thats why lelaki prefer EDT.  Sesuai juga dengan korang yang alah dengan bau atau cepat pening dengan bau wangian.


4. Eau De Cologne (Cologne) Kandungan pati paling skit pekatnya hanya 3%. Harga lagi sangat murah. Jarang ada perfume ni sekarang yang dijual.

No comments

Post a Comment

© Silky Aroma Perfume
Maira Gall